Impact van de CSRD op het MKB
De Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) verplicht grote bedrijven om te rapporteren over milieu, maatschappij en bestuur. Bedrijven die aan deze wetgeving moeten voldoen hebben duurzaamheidsinformatie nodig van leveranciers in de waardeketen. Dus ondanks dat het MKB niet direct van doen krijgt met de CSRD, zullen zij als onderdeel van de keten hiermee wel te maken krijgen. De verwachting is dat grote partijen die CSRD-plichtig zijn uitvraag zullen doen bij hun leveranciers. Hierbij kan je denken aan je CO2-footprint, maar ook dat het steeds belangrijker wordt dat bekend is waar grondstoffen vandaan komen.
Wet- en regelgeving voor MKB?
Zoals hierboven aangegeven is de CSRD in beginsel voor grote organisaties, maar een ontwikkeling is dat er ook voor het MKB steeds meer wet- en regelgeving komt op het gebied van duurzaamheid. Slechts enkele voorbeelden zijn Werkgebonden personenmobiliteit, Energiebesparingsplicht, Energielabel C, CBAM en Zero-emissiezones.
MKB en duurzaamheid: de voordelen
Wij kunnen ons voorstellen dat je als MKB ondernemer zoekende bent als het gaat om duurzaamheid. Maar er zijn echt veel
voordelen te bedenken waarom je er niet vroeg genoeg mee kan beginnen. Denk aan:
- Binden en aantrekken van werknemers: vooral jong talent kiest steeds vaker voor een organisatie die oog heeft voor mens en maatschappij. Met de huidige krapte op de arbeidsmarkt kun jij als werkgever hierin dus positief het verschil maken.
- Behouden en aantrekken van financiering: banken en investeerders kijken in toenemende mate hoe duurzaam een organisatie is en nemen dit enerzijds mee in of ze kapitaal willen verstrekken en zo ja, tegen welke condities. Zo zullen duurzame organisaties betere voorwaarden krijgen en is de verwachting dat niet-duurzame organisaties moeite zullen krijgen met het behouden en aantrekken van kapitaal.
- Betere reputatie en imago: door bewustere keuzes te maken in relatie tot mens, milieu en maatschappij val je in positieve zin op. Naast werknemers zullen ook klanten en andere stakeholders eerder voor je kiezen of loyaler aan je verbonden blijven.
- Innovatie en concurrentievoordeel: duurzaam ondernemen is ook jouw huidige werkwijze herzien en dat stimuleert innovatie.
Bedrijven die hierin koploper zijn hebben vaak een concurrentievoordeel. - Duurzaamheid als onderdeel van een aanbesteding: naast kwaliteit en prijs, wordt duurzaamheid ook steeds vaker meegewogen in de keuze voor een leverancier. De verwachting is dat duurzaamheid in de toekomst zwaarder wordt gewogen.
- Kostenbesparing: door bijvoorbeeld energie te besparen, efficiënter te werken of bewuster om te gaan met grondstoffen kunnen je operationele kosten op de langere termijn lager uitkomen.
Genoeg redenen om niet langer te wachten en om aan de slag te gaan met duurzaamheid.
Hoe ga je als ondernemer aan de slag?
Of je de eerste stappen al hebt gezet of nog in de oriëntatiefase zit, wij helpen je verder. Onze duurzaamheidsspecialisten helpen jou met de rapportage op weg, zonder het bedrijfskundige aspect uit het oog te verliezen. Neem contact op via duurzaamheid@bonsenreuling.nl en bekijk ook onze andere pagina’s over duurzaamheid.