Terugdraaien verhoging toptarief box 2
Vanaf 1 januari 2023 had box 2 één tarief van 26,9%. Sinds 1 januari 2024 zijn er twee schijven, 24,5% over de eerste € 67.000 inkomsten in box 2 en 33% boven € 67.000. In het Hoofdlijnenakkoord wordt gesproken over het verlagen van het hoogste box 2-tarief van 33% naar 31% per 2025.
Dit jaar eerste schijf benutten (24,5% heffing tot € 67.000 of € 134.000 met fiscaal partner). Hogere dividenden die kunnen wachten, uitstellen tot volgend jaar.
Beperking van fiscale giftenaftrek
Natuurlijke personen kunnen rechtstreeks of via hun bv schenkingen doen aan goede doelen. Het nieuwe kabinet wil de fiscale regelingen rond giften de komende jaren beperken. De eerste stap wordt gezet in 2025.
Ben jij voornemens schenkingen aan goede doelen te verrichten, neem dan contact met ons op om het meest gunstige moment hiervoor te bepalen.
Verruiming earningsstrippingsmaatregel
De vennootschapsbelasting kent een renteaftrekbeperking die de aftrekbaarheid van het saldo van rentelasten beperkt tot 20% van de EBITDA of € 1 miljoen als dat meer is. Het nieuwe kabinet heeft voorgesteld het percentage van 20% te verhogen naar 25% per 1 januari 2025. Ook ligt er een voorstel om de drempel van € 1 miljoen voor vastgoedlichamen te laten vervallen.
Voor vastgoedlichamen kan de voorgestelde aanpassing betekenen dat een deel van de rentelasten niet langer aftrekbaar zijn. Mogelijke acties:
- Indien mogelijk: vreemd vermogen omzetten in eigen vermogen.
- Het aangaan van een fiscale eenheid kan soms een oplossing bieden.
Gewijzigde bedrijfsovergangsfaciliteiten per 1 januari 2025
Het wetsvoorstel Aanpassing fiscale bedrijfsopvolgingsfaciliteiten 2025 zal naar verwachting deel uitmaken van het Belastingplan 2025. Een belangrijke maatregel is de verkorting van de voortzettingseis voor de bedrijfsopvolgingsregeling (BOR) in de Successiewet van vijf naar drie jaar voor verkrijgingen vanaf 1 januari 2025. Daarnaast bevat de wet nog een aantal belangrijke maatregelen die ingaan per 1 januari 2026:
- Beperking van de toegang tot de doorschuifregeling en de BOR tot gewone aandelen met een minimaal belang van 5% van het geplaatste kapitaal.
- Versoepeling van de bezits- en voortzettingseis in de BOR, waarbij bepaalde herstructureringen tijdens deze periode niet leiden tot een nieuwe bezits- en voortzettingsperiode.
- Aanpak van specifieke misbruikconstructies in de BOR.
- Overige maatregelen zoals het salderen van de schuld bij ter beschikking gestelde onroerende zaken en enkele wetstechnische verbeteringen.
Wij hebben eerder een blog geschreven over het benutten van de bedrijfsopvolgingsregeling. Heeft jouw onderneming naar verwachting een waarde van meer dan € 1,9 miljoen? Door verwachte wijzigingen die per 1 januari 2025 ingaan is het vooral voor bedrijven vanaf die grootte voordelig niet langer te wachten. Lees hier het volledige blog: Bedrijfsopvolgings-regeling: wijzigingen per 1 januari 2025 – BonsenReuling
Overig
Een mogelijke wetswijziging die geen onderdeel is van het Belastingplan maar mogelijk wel grote gevolgen kan hebben, is een voorgestelde wijziging in de splitsingsvrijstelling van de overdrachtsbelasting. Voorgesteld wordt onder meer om de splitsingsvrijstelling alleen van toepassing te laten zijn indien een materiële onderneming wordt gedreven. Waarschijnlijk zal het verhuren van vastgoed niet als zodanig kwalificeren waardoor bij een herstructurering veelal overdrachtsbelasting verschuldigd zal zijn. Dit onderwerp is vrij technisch en niet in een paar woorden uitgelegd. Mocht dit bij jou spelen neem dan gerust contact met ons op.
Mocht je overwegen een herstructurering door te voeren waar een vastgoedlichaam bij betrokken is, adviseren wij om dit zo spoedig mogelijk in gang te zetten.
Sparren over één van bovenstaande onderwerpen? Neem gerust contact met ons op.
Bron: Prinsjesdag 2024: verwachte wijzigingen voor ondernemers – Taxence