Hoe groot kunnen de extra kosten voor jou zijn?
De impact is fors. Stel, je rijdt als DGA in een benzineauto van € 100.000. Dan betaal je straks € 12.000 per jaar extra – in vijf jaar tijd € 60.000. Heb je een bedrijf met 50 medewerkers die elk in een auto van € 50.000 rijden? Dan lopen de extra lasten op tot € 300.000 per jaar, oftewel € 1,5 miljoen in vijf jaar.
Waarom moet je nu al actie ondernemen?
Misschien denk je: “2027, dat duurt nog even.” Toch moet je nú al rekening houden met deze maatregel. Leasecontracten hebben vaak een looptijd van vier tot vijf jaar. Een contract dat je vandaag afsluit, kan doorlopen tot na de overgangsperiode in 2030 en valt dan alsnog onder de pseudo-eindheffing.
Voor niet-elektrische auto’s die vóór 1 januari 2027 ter beschikking worden gesteld, geldt nog tijdelijk overgangsrecht tot 17 september 2030. Maar daarna ga je voor deze auto’s sowieso betalen. Nieuwe contracten die na 31 december 2026 ingaan, vallen direct onder de regeling.
Wat betekent dit voor jouw mobiliteitsbeleid?
Om financiële verrassingen te voorkomen, is het slim om nu al te schakelen. Dit kun je doen:
- Breng je huidige wagenpark en de looptijden van leasecontracten in kaart.
- Overweeg te stoppen met het afsluiten van nieuwe langlopende contracten voor fossiele en hybride auto’s.
- Overweeg een versnelling naar volledig elektrisch rijden.
- Bespreek met je leasemaatschappij of kortere contracten of vervroegde vervanging mogelijk zijn.
Wat levert het jou op om op tijd te kiezen?
Door nu te sturen op elektrisch rijden voorkom je dat je straks wordt geconfronteerd met hoge en onverwachte kosten. Uiteindelijk is de boodschap duidelijk: hoe eerder je overstapt op een volledig elektrische vloot, hoe beter je voorbereid bent.
Wil je meer weten of heb je vragen? Neem gerust contact met ons op!
