Basis voor informatie
De basis voor actuele tussentijdse cijfers en prognoses is een administratie die up-to-date is. Denk hierbij aan een online administratie zoals bijvoorbeeld ExactOnline of Twinfield waarbij geautomatiseerde bankkoppelingen gelegd kunnen worden. Alle banktransacties worden zodoende automatisch geïmporteerd en dat scheelt een hele boel ‘inklopwerk’ en daarmee veel tijd. Naast de bankkoppelingen kun je als ondernemer ook gebruik maken van een verwerkingssoftware voor al je inkomende facturen en bonnetjes. Een factuur of bonnetje uploaden is dan simpel gedaan door er bijvoorbeeld een foto van te maken met je telefoon. Op deze manier wordt het verwerken van je administratie een stuk gemakkelijker, efficiënter en ook leuker!
Informatieverschaffing
Op het moment dat je de administratie hebt verwerkt, heb je misschien nog niet direct de managementinformatie waar je naar opzoek bent. Door de online administratie te koppelen aan een online dashboard, wordt dit inzicht wél gecreëerd. De cijfers worden namelijk functioneel weergegeven in vriendelijke grafieken waardoor het vaak in één oogopslag duidelijk is hoe je onderneming de afgelopen periode heeft gedraaid. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de omzetontwikkeling, het behaalde resultaat of de beschikbare liquiditeit.
Inzicht
Doordat er sprake is van een ‘realtime’-koppeling met het online boekhoudpakket, ben je op ieder moment voorzien van de meest actuele cijfers. Het geeft je antwoord op de meest eenvoudige vragen: Welke marges heb ik de afgelopen periode behaald? Hoe zit het met mijn personeelskosten? Heb ik nog voldoende liquiditeit beschikbaar voor de komende periode? Daarnaast kan je deze informatie ook gebruiken bij het aanvragen van de diverse steunpakketten van het kabinet zoals bijvoorbeeld de Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL) of de Noodmaatregel Overbrugging voor Werkgelegenheid (NOW).
Publicatiedatum: 05-11-2020