De eerste methode wordt vaak gebruikt indien iemand bijna elke dag naar kantoor rijdt. De tweede methode is vaak gunstiger indien minder dan 3 keer per week naar kantoor wordt gereden.
Verder is het mogelijk de bijtelling te bepalen op basis van een rittenregistratie, waarbij op basis van werkelijke kosten en werkelijk privégebruik de bijtelling wordt bepaald. Dit komt in de praktijk minder voor en pakt ook voor de verlaging per 1 januari 2020 anders uit. Op deze variant ga ik dan ook niet verder in.
Per 1 januari 2019: Verlaging bijtelling voor hybride auto’s en volledig elektrische auto’s
De bijtelling voor hybride en volledig elektrische auto’s is per 1 januari 2019 verlaagd naar de helft van de bijtelling voor normale auto’s.
Om van de nieuwe wetgeving gebruik te kunnen maken, moet het gaan om een ‘nieuwe’ auto. Hierbij geldt dat het moet gaan om een auto die door het Duitse bedrijf na 1 januari 2019 is aangeschaft of geleased. Het hoeft niet te gaan om een daadwerkelijk nieuwe auto. Het mag dus ook een tweedehands auto zijn.
Extra eisen hybride auto’s
Niet elke hybride auto kwalificeert. Alleen hybride auto’s kwalificeren die:
- een CO2-uitstoot hebben van minder dan 50 gram; of
- minimaal 40 kilometer volledig elektrisch kunnen rijden.
Per 1 januari 2020: Verlaging bijtelling voor volledig elektrische auto’s tot een kwart
Per 1 januari 2020 is de bijtelling voor elektrische auto’s nogmaals verder verlaagd. De bijtelling bedraagt dan een kwart van wat de volledige bijtelling zou zijn.
Het moet hierbij gaan om volledig elektrische auto’s met een cataloguswaarde van maximaal € 40.000. Is de cataloguswaarde hoger, dan geldt de ‘reguliere’ halvering van de bijtelling (in plaats van een kwart).
Bijtelling volledig elektrische auto’s duurder dan in Nederland?
De bijtelling in Duitsland bij volledige elektrische is in beginsel minimaal 3% of 6% (cataloguswaarde meer dan € 40.000). Inmiddels is de bijtelling in Nederland 8% bij volledig elektrische auto’s (tendens stijgend). Bij auto’s van voor 1 januari 2019, kan het nog wel gunstig zijn nog een Nederlandse elektrische auto te rijden (in plaats van een Duitse).
Hybride auto’s
De hybride auto’s kunnen gebruik maken van de halvering van het Duitse bijtellingstarief. Wel onder de voorwaarde dat deze auto meer dan 50 km elektrisch kan rijden. In de toekomst zullen deze eisen stijgen. Vanaf 2022 moet een hybride auto minimaal 60 km elektrisch kunnen rijden. Vanaf 2025 minimaal 80 km. De hogere eisen gelden vooralsnog niet indien de CO2 uitstoot beperkt blijft tot 50 gram per kilometer.
Algemene voordelen Duitse auto van de zaak
Een Duitse auto van de zaak kent sowieso veel voordelen. Ook als het gaat om een ‘normale’ auto zonder elektrische aandrijving. Onder andere kan de aanschaf veel voordeliger zijn vanwege het niet hoeven betalen van Nederlandse bpm en Nederlandse motorrijtuigenbelasting. Ook kan er wat betreft het belastingtarief voordelen worden gehaald. Hiertoe heb ik reeds verschillende blogs geschreven. Hierin worden niet alleen de voordelen behandeld maar ook de voorwaarden en valkuilen. Wil je hier meer over lezen, bekijk dan de nieuwspagina en filter op Duitsland-desk.
Een Duitse auto van de zaak was al voordelig. Voor elektrische en hybride auto’s is dit voordeel nog groter geworden. Gezien de relatief nieuwe wetgeving in Duitsland en het feit dat er veel voorwaarden en valkuilen zijn, is het verstandig je door je adviseurs goed voor te laten lichten.
Publicatiedatum: 02-03-2020